Wat onderscheidt succesvolle e-commerce bedrijven?

Wat onderscheidt succesvolle e-commerce bedrijven?

Bedrijven als Amazon, Bol.com, Expedia en Coolblue kunnen voor veel ondernemers soms jaloersmakend succesvol zijn. Een goed draaiend bedrijf bouw je weliswaar niet zomaar op en dat geldt ook voor de genoemde e-commerce bedrijven. Wat bij deze namen opvalt is dat het succes maar blijft groeien, er lijkt bijna geen stoppen aan. Is dat nu puur geluk of is er iets dat elke ondernemer kan leren?

Het antwoord op die vraag ligt in procesoptimalisatie en dan vooral in het feit dat een proces eigenlijk nooit optimaal is, maar constant in beweging blijft. Met andere woorden: je zult dus continu aan je processen moeten blijven sleutelen. Marketing en naamsbekendheid zijn natuurlijk ook niet onbelangrijk, maar het succes van deze topbedrijven valt en staat bij hun processen.

Coolblue jaagt wereldwijd op IT’ers

Cool blue elke dag een beetje beter

Een goed voorbeeld van de dynamiek van procesontwikkeling zagen we vorig jaar nog bij Coolblue. Daar werden vacatures niet op de website of in een paar landelijke media geplaatst, maar werd er gekozen voor een speciale website, waar in het Engels vacatures te vinden waren voor geïnteresseerden over de hele wereld.

De reden daarvoor? Goede ontwikkelaars zijn zeldzaam in Nederland. Daar kun je je vervolgens bij neerleggen, of zorgen dat je er alles aan doet om als bedrijf te blijven ve

rbeteren. Het motto bij Coolblue is dan ook ‘elke dag een beetje beter’. Niet op je lauweren gaan zitten rusten als je denkt dat het eindpunt van een traject bereikt is, maar steeds weer opnieuw kijken waar het beter kan. Een duidelijke les toch?

Duidelijkheid over je processen is ook heel waardevol, zo legt Coolblue aan haar klanten duidelijk uit hoe dit precies gaat: