Fusie Ziggo en UPC leidt tot verlies klanten

Fusie Ziggo en UPC leidt tot verlies klanten

Uit cijfers die Liberty Global afgelopen week heeft vrijgegeven blijkt dat Ziggo veel klanten is verloren in aanloop naar de fusie met UPC. In totaal verloor Ziggo in het eerste kwartaal van 2015 bijna 50.000 klanten en er werden bijna 47.000 diensten minder afgenomen.

De details

Als we de cijfers nader bekijken dan valt op dat vooral het aantal tv-abonnementen sterk is afgenomen. In totaal besloten 49.500 mensen hun tv-abonnement op te zeggen. Daar stond wel het aantal internetabonnementen met 10.300 steeg en dat Ziggo ook 28.900 mobiele abonnees mocht verwelkomen.

De sterke afname in tv-abonnementen is volgens moederbedrijf Liberty Global vooral het gevolg van sterke concurrentie en de problemen bij het integreren van de netwerken van Ziggo en UPC. De provider denkt zijn zaakjes nu echter weer op orde te hebben en gaat er vanuit dat de stijgende lijn weer kan worden ingezet.

”Onze prijsverhogingen hebben niets met de fusie te maken.” – Ziggo

KPN

Eenvoudig zal dat echter niet worden, de concurrentie zit namelijk ook niet stil en vooral KPN weet goed te profiteren van de netwerkproblemen bij Ziggo. De telecomprovider, tevens de grootste concurrent van Ziggo, zag het aantal abonnees in het eerste kwartaal in alle segmenten van de markt sterk groeien.

In totaal steeg het aantal afgesloten tv-abonnementen met 77.000, terwijl het aantal internetabonnementen steeg met 35.000. Daarnaast wist KPN ook op de mobiele markt goede zaken te doen en 59.000 abonnees aan zich te binden.

Glasvezel

KPN heeft bovendien het voordeel dat het sinds kort eigenaar is van Reggefiber, dat ongeveer 90 procent van het Nederlands glasvezelnetwerk in handen heeft, en de provider kan daarmee sneller internet en betere diensten leveren. Hoewel KPN het glasvezelnetwerk de komende jaren verplicht moet openstellen voor andere providers en ook grote concurrent Vodafone gebruik maakt van het netwerk om glasvezel internet te realiseren, lijkt Ziggo vooralsnog geen plannen te hebben om internet of diensten via glasvezel aan te bieden.

In plaats daarvan investeert het bedrijf in het eigen coax-netwerk, dat tot dusverre vooral qua downloadsnelheid aardig meekomt. Qua uploadsnelheid loopt het echter nu al ver achter op glasvezel en op lange termijn zal het verschil tussen de twee steeds groter worden. Doordat steeds meer gemeentes bovendien op het glasvezelnetwerk worden aangesloten, is de kans groot dat Ziggo in de toekomst een nog grotere leegloop te wachten staat.