Apple en Samsung: innoveren of imiteren?

Apple en Samsung: innoveren of imiteren?

Er was een tijd dat je vol spanning uitkeek naar een nieuwe keynote van Apple of Samsung. Deze twee grote spelers op de mobile en tech markt wisten immers steeds weer te verrassen met nieuwe producten. Wie herinnert zich niet de gekte die ontstond toen Steve Jobs in 2007 de eerste iPhone aankondigde? Toch is die spanning de laatste jaren steeds wel weer wat minder geworden. Een wat compacter model van een bestaande smartphone of een verbeterd beeldscherm, daar houdt het vaak wel mee op. De vraag is dan ook of Apple en Samsung nog wel de toonaangevende marktleiders zijn die ze ooit waren, of misschien toch ook steeds meer afkijken wat anderen doen.

De markt bepaalt

Aan de ene kant zou je kunnen zeggen dat deze bedrijven hun oorspronkelijke drive een beetje kwijt zijn, maar de vraag is of dat wel helemaal eerlijk is. Consumenten zijn in deze tijden nou eenmaal minder vaak bereid om de hoofdprijs voor een smartphone te betalen. Elke twee jaar met een compleet nieuw model komen en een bijbehorende prijskaartje is dus niet realistisch. Beide bedrijven zien dan ook een toenemende interesse in de goedkopere modellen die op de markt gebracht worden. Wellicht dat de innovatie dan op andere vlakken gezocht moet worden.

The devil is in the details

Want hoewel hardware natuurlijk een belangrijk aspect van een smartphone vormt, telt de software net zo goed mee. Apple koos er daarom onlangs voor om het hele besturingssysteem op de schop te gooien. Samsung zag op haar beurt tegenvallende cijfers wat betreft de verkoopaantallen met de S4 maar probeert dat op te vangen door verschillende varianten op de markt te brengen. Zo is er buiten de normale Galaxy S4 vanaf nu ook een S4 mini verkrijgbaar, evenals een S4 Active die wat beter bestand is tegen intensief gebruik. Het lijkt erop dat Samsung op deze manier met hetzelfde basistoestel toch verschillende specifieke groepen wil proberen te bedienen, zonder daar steeds weer een compleet nieuw toestel voor te ontwikkelen. Misschien een beetje saai, maar in deze markt op dit moment wel begrijpelijk.